Onsdagens middag!

Kycklingpaj med ruccola

Pajdeg till en vanlig pajformsize

1,5 dl vetemjöl
1,5 dl grahamsmjöl
125 g smör/margarin
2 msk vatten

Fyllning

1 grillad kyckling
2 vitlöksklyftor
1 pkt bacon
50 g ruccolasallad
3 ägg
1 dl matlagningsgrädde
2 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl riven ost
ruccola till servering

Gör pajdegen. Tryck ut degen i formen, ca 24 cm i diameter. Nagga med en gaffel och låt vila i kylskåpet i ca 15-30 min. Sätt ugnen på 200. Rensa kycklingen och dela köttet i bitar. Skala och hacka vitlöken. Strimla baconen och grovhacka nästan all ruccola (spara lite till garneringen). Stek baconen och lägg de sedan på hushållspapper och låt rinna av. Lägg i kycklingen och vitlöken och låt det stekas ihop, lägg sedan i ruccolan och baconen.
Vispa ihop ägg, mjölk, matlagningsgrädda, salt och peppar. Förgrädda pajskalet i ca 10 min. Lägg i kycklingröran och strö på osten häll sedan i äggstaningen. Grädda i ca 35-40 min.
Strö över lite ruccola vid servering.

Supergod paj, helt i min smak men den va liite för torr så ni kan gärna tillsätta lite mer äggstaning så blir det perfekt.

Smaklig spis!

                          
                           Bilden är från expressen.se

Strax ska jag byta om till onsdagens höjdpunkt. F&S-pass med Emma!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0